2008. december 1., hétfő

Argentina - El Chalten

tobb nap kenyszeru hallgatas utan itt vagyunk ujra! :)
Minden a legnagyobb rendben, csak nem volt internet utkozben.

Most nagyon roviden fogok irni, kepek nelkul - amit sajnalok, mert nagyon szep tajakon jarunk (ismet). Mivel itt a vilag vegen 3 euro az internet orankent, ami megfizethetetlen...

Tehat : csutortokon megerkeztunk Argentinaba, San Martin Los ANdes-ba. Alpesi falu, eso esik, szallas draga, ...igy vadkempingeztunk a kornyekbeli erdokben.... (ezt majd reszletesen elmeselem).
Masnap reggeli busszal indulas Bariloche-ba, nagyvaros az Andok toveben, egy hatalmas to partjan.
Miutan jol megvizsgaltuk a lehetosegeket, hogy es mennyiert jutunk le delre, Patagonia deli reszere a nagy gleccserekhez, arra jutottunk, hogy ez egy meg dragabb orszag, minden draga, a busz is, igy olcsobb (!) kocsit berelni!
Majd tobb oras autoberles kereses (a kb 25 kozul a legolcsobb kivalasztasa), nemi setalgatas, napozas a to partjan, mig a kocsira vartunk, s hipp-hopp este 7kor el is indultunk kis szurke Gol-unkkal (igen, ez egy Volkswagen Gol, f nelkul, itt ezt igy hivjak)! :)
1,6 os kis kocsi, vadi uj, mi hasznaljuk eloszor.
4000 km-t tehetunk meg a 10 nap alatt, ami kicsit keves, mert kb 4300 km-nyi utunk van, ha mindent latni akarunk... De majd csak osszehozzuk valahogy.
A legnehezebb, hogy a hires Routa 40 (olyan, mint a Route 66 USA-ban, atszeli egesz ARgentinat E-Del iranyban, a legszebb helyeken haladva el) fele meg nincs lebetonozva, igy tegnap 600 km-t jottunk a kavicsos uton, 50es atlaggal, ... kb olyan, mint a Dakkar rally... eleg nehez, foleg, hogy nagyon kell vigyazni a kocsira, mert ha megkarcoljuk, kemenyen fizetni kell az onreszt...

Szoval elindultunk Delre, vegig Patagonian, betonos es koves uton, benzinhiannyal, viz- es etelhiannyal kuzdve sokszor, mivel a varosok 4 hazbol, a falvak 2 hazbol allva (alig tulzok), benzinkut 300 kmerenkent... vilagvege teljesen.
Eloszor, meg Bariloche kozeleben maradva a hegyekben voltunk. Tiszta Alpok-hangulat. Rengeteg to mindenhol, mogottuk hegyek tukrozodtek a vizben, mindenhol sarga viraggal boritott bokrok, piros fak (egy fura fafajta) es 3 fele lilaban pompazo szarkalab-fele (nem tudom, milyen virag, de erre hasonlit). Csodaszep.



Elso ejszaka is vadkempingeztunk (immaron 2. ej furdes nelkul), mivel a kempingek tok dragak voltak (20 peso per person, 1 euro = 4 peso).

Masnap delelott meg tartott ez a taj, majd fokozatosan szarazabb lett, kietlenebb, igazi pampa.
Az ut kietlen, alig talalkozunk mas autoval. Viszont rengeteg allatot latunk (mar a sivatagos tajhoz kepest). Vicunya-lama feleket, lovakat (vadon), sok-sok baranyt, es valami strucc-fele madarat. Sokszor az uton acsorognak, s az utolso pillanatban szaladnak el, a struccok pl mindig elottunk mennek, igy lassitani kell :) nincs annyi eszuk, hogy ha kiternek, hamarabb kikerulnek a veszelyes zonabol. :)
A lovaknak es baranyoknak tobb eszuk van, a vicunyak meg sokaig ertetlenul bamulnak rank, mint betolakodokra, mielott elszaladnanak.
Pici struccokat is lattunk, vagy 10et, mamajukkal. Edesek voltak.

A taj valtozatos azert, bordo, voros, sarga sziklak, homok, zold pampafu... szinek kavalkadja. A sziklakat sokszor a szel formalta fura alakura, majd teszek fel kepet, s meglatjatok.



Tegnapelott delutan mar vegig koves uton mentunk, itt en vezettem (mivel nem hoztam el a jogsit, csak "feketen" vezetek, foleg a koves uton, ahol nem varhato ellenorzes, amugy szerintem sehol nincs). Ja viccesek a tablak. A sebesseget senki nem tartja be, megkerdeztuk a berbeadot, mennyi a max sebesseg, nem mondott konkret szamot, mert ilyen csak hivatalosan van, de senki nem tudja... :)
A tablak altalaban 20, 40 es 60 km-ert mutatnak, de olvastuk, hogy azert, mert a rendor remeli, hogy a duplajanal nem mennek tobbel!!!! vicces, nem?


Elso este Perito Moreno-ban aludtunk, a terkepen varosnak tuni, de valojaban egy kis porfeszek. A minikemping Raul-nal volt, egy Raul nevu 64 eves, nagyon szimpi urge udvaraban. Teljesen uj vizesblokk, s egy olyan kedves embert ismertunk meg szemelyeben, amilyennel ritkan talalkozunk.
Mindenet felajanlotta a vacsorankhoz, amit a konyhajaban foztunk meg (ill fozott meg o), a vendegszeretet mintapeldaja volt. AMugy nagyon lokott urge, konkretan dilis, de azert kedves-orult :)

Masnap reggel, azaz tegnap reggel igy kedves emlekkel indultunk tovabb. 49 km-en meg betonon (a varos hatasa), majd ismet razkodva a kavicson.
kb 550 km kavics es 150 km beton a tegnapi teljesitmeny.
11 ora vezetes egyfolytaban.

Viszont a nap ajandeka, hogy a terkep szerint az utolso 100 km is poros ut, viszont mar lebetonoztak azota, igy szuperul gurultunk a fantasztikus tajban.
Jobbra hatalmas, szel formalta hegyek, sziklak, elottuk zold pampak, lovakkal, baranyokkal, az ut masik oldalan egy hatalmas to csillogott a delutani napban, s szemben, a nyilegyenes ut vegen olyan hegyek magasodtak, amilyet meg nem lattunk.
Azt hiszem, hogy a mesebeli meselo, mikor az operencias tengeren is tul levo uveghegyekrol beszelt, argentin emlekeit idezte fel.
UGyanis a hegyek olyanok, mintha uvegbol formalt tornyok lennenek. Csipkesek, hegyesek, hihetetlenek.
Ennek toveben van a hegymaszok paradicsoma, a Mont Fitz Roy toveben, El Chalten varoska.
Itt vertunk tabort, egy ingyenes kempingben, patak partjan. Gyonyoru esti fenyek, lemeno nap 22.00kor (!), vilagos meg fel 11kor!

Ma delelott pihi, turautvonalak felderitese, majd delutan egy 6 oras kis turara indulunk.
Holnap egy hosszabb, 8 oras turara megyunk, s holnap utan reggel megyunk csak tovabb kocsival, delre, El Calafate-ba, megnezni a nagy gleccsereket.

2 megjegyzés:

Verocs írta...

Nagyon szépen köszönjük, hogy a drága internetes lehetőségek ellenére mégis olvashattunk rólatok!
Jó túrázást!

Raule írta...

Vazze, ott vagyok een is ... :-)
"Nagyon loekoett, dilis, de kedves ..., 64 eeves, ees szimpi" ... ez csak een lehetek ... :-)))