2008. október 21., kedd

Pisco - Ica - Nazca

Vegre a megerkeztunk a melegbe!
a par ora buszozas alatt tobbet izzadtam, mint a 4 napos trekking alatt Huaraz-nal.

szoval ott hagytam abba, hogy elindultunk az esti busszal Huarazbol (22kor). Vicces ez a Cruz del Sur (buszceg), a reggelit kepesek voltak este 11kor felszolgalni (kavet, teat is!!!!!!). Azt hittuk, hallucinalunk! csak hogy a hostess pihenhessen reggel! mondanom se kell, a kave egy cukros szormedveny volt (de a peruiak cukor-szeretetet kezdjuk mar megszokni).

amugy esemenytelen ut volt, bobiskoltunk, aludtunk, neha szorosabbra huztama biztonsagi ovet (emeleten elso sorban ultunk!), annyira imbolygott a busz.
De aztan pirkadatra Lima-ba ertunk, 6ra.
At-taxiztunk a Soyuz busztarsasag allomasara, mivel a Cruz del Sur horroraron vitt volna le Pisco-ba. A Soyuz pont a feleert , 30 sol-ert (10 dollar). 3 ora buszozas, kalandos, mert ez a busz mar minden fanal megall, no kamerazas, no biztonsagi or, semmi, megall az osszes szegenynegyednel... szoval szociologiai korkep ezerrel!
De amugy egesz korrekt, kenyelmes, szavunk sem lehet, sot video itt is van,lehet mozizni (bar a kopar sivatagos taj, es a badog-negyedek erdekesebbek voltak). Lima utan meg 2 oran keresztul bamultuk a nyomaszto szurkeseget, mivel az ocean Limanal olyan fura kodot produkal, ami mindent szurkeve tesz.
Aztan Pisco-nal majdnem nem szalltunk le. Mert furan ejtette a sofor a varos nevet, amugy meg nem a varosban, hanem a Panamerikai nagy orszagut (olyan, mint a Road 66 USA-ban) mellett tesz le, onnan a taxis hienak kozul kivalaszt az ember egyet, s azzal teszi meg a 10 perces utat Pisco-ig, le az oceanpartra (erre a szora ne kezdjetek el almodozni, mert erosen ellenjavalt turistakent lemenni a partra, ott aztan minden elofordulhat, lopastol kezdve...).

Amugy Pisco fura varos. Elso benyomas : "Uristen, ki nem szallok a taxibol!"
Galien persze ujjong, mert imadja a lepusztult helyeket. Na ez aztan tenyleg lepusztult!
2007 augusztusaban szinte a teljes varost rombadontotte egy hatalmas foldrenges. Olyan, mint Irak, vagy mint akarmilyen varos eros szonyegbombazas utan. Persze az emberek lathatolag jol erzik magukat, epp valamilyen kormenetbe botlottunk ismet, a Plaza des Armes-en (ilyen nevu ter minden varoskaban van).
Aztan elindultunk szallast keresni, fura, mert a Routard altal javasolt szallashelyek fele mar nem is letezik a foldrenges miatt...
hat egy ismeretlenbe mentunk be, de tok jo volt. Kozponti, s volt vegre meleg viz, hogy egy het utan jol megtisztuljunk!

Eloszor is du befizettuk a masnap reggeli Ballestas szigetekre a kirandulast egy dealer-nel. AKi egyenesen a szobankba kopogott be (a recepcios hivta ki, hogy itt vannak az uj turistak...), de nagyon kedves volt, megnyero, igy befizettunk 40 sol-ert per fo a mini-Galapagos-szigetek turara.

Aztan megebedeltunk egy helyi kifozdeben, s delutan setaltunk a romok kozott (en elobb nagyobb, kesobb egyre mulo felelemmel), felfedeztuk azt, ami Pisco-bol maradt.
Lattunk a romok kozt hipp-hopp-ozo fiatalokat, hazteto elelmet kereso kutyat, romok kozt eletet, piacot, satorba telepult cd-boltot, miegymast.
Ettem finom ananaszt (tesztelem a gyomrom baci-feldolgozo-kepesseget, de ugy nez ki, hogy a hasmasi elmult, lehet, hogy a hegyipatakok vize miatt volt), pihiztunk az arnyekban, stb.

Este jott az igazi elet, valami unnep volt, mindenfele kajaarus kocsik, mi is ettunk 1,5 solert egy szuper orias-hamburgert, meg churros-t is. Egy uveg sornel (en kolanal) lenyomtunk par kartyapartit egy etteremben (ez volt a legelegansabb itt, kb olyan, mintha a Gundelben kartyaztam volna... csak ezt itt badog-teto, meg peneszes fal szimbolizalta).
Aztan a foteren neztuk a transzvesztita eloadast (kb 200 emberrel egyetemben), jo humoros lehetett, mert sokat nevettek a helyiek, de eleg egyszeru szovegeg nyomhattak a gesztusokbol itelve (fotema : szex persze). Majd egy turmix-arus veget nem ero eloadasat hallgattuk (tudjatok, mikor lyukat beszelnek az ember gyomraba, s a vegen mindenki boldog, hogy megveheti a szuper kutyut...), de jopofa volt,elveztuk.
Kesobb a lerombolt templom megmaradt reszeben celebralt unnepi miset hallgattuk egy darabig, majd 10 korul elmentunk aludni.

Pisco - masnap (mar nem tudom, milyen nap, tan hetfo)

6.30kor keles, 7-re a haz elott voltunk, a kirandulasra varva. busz sehol. 7.30 : busz meg mindig sehol. Eros atveres-szagot ereztunk, s anyaztunk, hogy hagytuk magunkat igy raszedni!
Aztan felmentem a recepcioshoz, s reklamalni kezdtem, vegulis ok szabaditottak rank "Ana"-t, a dealert. A recepcios srac rendes volt, elvitt a foteren levo irodaba, s ott kiderult, hogy minden ok, csak kesik a busz egy "picit". Kb 10 perc mulva mar a buszon ultunk megnyugodva, hogy megiscsak latunk fokat meg pingvint ma :)
A tengerparton vitt az ut, katonai teruletek, lerobbant falvakon at. Paracas-ig, ahol nagy halaszkikoto van, meg egy csicsas turista resz, rovid setany, minden luxussal (mar a perui viszonyokhoz kepest).
Itt hamar betettek minket egy fast-boat-ba, ahol mar 18 turista vart rank (bar nem a mi hibank volt, hogy kestunk).
A kovetkezo masfel ora tok jo volt, a Ballestas szigetek olyan, mint a Galapagos, csak nem annyira ismert, de a par szigetet elleptek a kormoranok (tobb fele), pelikanok, szulak, pingvinek, kaliforniai foka-koloniak... rengeteg madar meg, aminek a nevet sem tudtam megjegyezni... kb 200 kepet csinaltam, foka es madar minden beallitasban. Nagyon szupi volt.

Sot a vegen, mikor visszatertunk a partra, meg egy nagy csapat delfint is lattunk, a legjobb az volt, mikor 3 delfin teljes osszhangban siklott a hajonk elott ki-kibukva a vizbol! Fenykepezni nem tudtam ezt nagyon (csak egy ket bena kepet), de az izgalom miatt (hogy ilyen kozel vannak), nem is tudtam, hol a gepem.

">

Aztan vissza Pisco-ba, ebed - Martinnal, egy hajlektalan csavargoval egy kifozdeben.
Raszta haj, irto koszos es elvont fazon, tetovalt arc, borosta, asszem columbiai, ha jol ertettuk (egesz ebed alatt nyomta a vilagmegvalto szoveget). Amugy nagyon ertelmes, bizalmat araszto szem, s eleg intelligens fazon. Megint bebizonyosodott, hogy nem szabad kulso alapjan itelni. Martin kolto-iro, meg nem ertett forradalmar es filozofus, akit kivetett a tarsadalom. De ismeri Marx-ot, Mao filozofiajat, a fejlodo orszagokat elnyomo Usa es EU-s politikat, miegymast. Eleg sokmindenrol beszelt. Erdekes volt. Csak a fotonal nem olelt volna magahoz annyira! :)) a keze egyaltalan nem zavart, meg a ruhaja, de az, hogy a koszos hajat a fejemhez nyomta, nem nyugtatott meg. Vegulis intelligens emberek fejeben is lehet tetu...

Summa summarum, 12.15kor elhagytuk Pisco-t, amit annyira megszerettem! Teljesen megvaltozott rola a velemenyem egy nap alatt!

taxival ki a Panamerican-re, ahol megkezdodott masfel oras kalvariank.
A 120 fokos melegben futottunk nagy hatinkkal a buszok utan, mert rengeteg ember akart meg rajtunk kivul Ica-ba menni (ahol este unnep volt), s mi egy masik francia parral egyutt ki voltunk szolgaltatva mindennek, mert persze nem tudtunk olyan gyorsan futni a hol itt, hol ott megallo buszok ajtajahoz, s tolakodni. Mert nincs sor, a busz az ut menti porban megall, ahol akar, az orszagut szelen, s fuss, ugorj fel, ha tudsz!
A vegen mar ott tartottunk, hogy stoppolunk, de akkor mint valami csoda, egy mentesito buszt kuldott a Soyuz, s a jegyelado, akinel masfel oraja vettuk a jegyet (4 sol), s mar tobbszor reklamaltam, megszant, s elonyt biztositva betette hatizsakjainkat a csomagtartoba. Azert azt nem reszletezem, hogy igy is halalos volt felnyomakodni a buszra. De vegul ott voltunk, s innen 1 ora ut bameszkodasra volt idonk Ica-ig.
(nem, nem a Holdon voltunk, Pisco es Ica kozott ilyen kopar a taj.
Mivel ez egy kis porfeszek a Sahara-i homokdunek mellett, nem alltunk meg, epp csak buszt valtottunk, s szerencsenkre 5 perc mulva indult a kov busz Nazca-ba, ahol 2 ora 15 perc ut utan (s a Titanic nemileg leroviditett valtozatat megnezve, ill persze nagyobbreszt a tajat bamulva, ami poros, sivatagos, kopar, teljesen mas, mint eszakon) meg is erkeztunk Nazca-ba.

Az allomason egy szallas-dealer el is kapott, de nem tetszett az ajanlott hely 30 solert, igy lekoptattuk, s ismet nyakunkba veve a varost elindultunk szallast keresni. kb 20 perc mulva meg is allapodtunk a belvarosban egy ablaktalan egyagyas szobanal, amde csak 20 sol volt kettonknek!
Majd ki a varosba, eloszor is megkerestuk a szallasado altal ajanlott mosodat, 15 sol lesz a nagy zacsko ruha mosatasa.
Majd felderitettuk a varost, vacsiztunk (panirozott csirket, sult krumplival a valtozatossag kedveert), megint seta, majd mezes es irto szar forro csoki (ill kakao) vetelezese dragan (erdekes, hogy pont a csokolade foldjen nem lehet jo forro csokit kapni), majd este 9kor hazaestunk faradtan a szallasra...

ma (okt 22 asszem. s talan kedd van) - Nazca

9ig alvas, majd sok gyumolcs reggelire (ananasz, mango, banan), utana iroda keresese, hogy hezitacionkra pontot tegyunk, hogyan fedezzuk fel a hires nazca vonalakat (amiket i.sz 300 es 900 kozott keszitett az azota kihalt Nazca civilizacio).
Vegul talaltunk 55 dollarert plusz 20 sol repteri taxert arat, ez volt a legolcsobb, igy befizettunk erre, s delben mar a kis Cesna-n ultunk 3 masik turistaval egyutt.
35 perc szornyu repules jott, csak ugy dobalta a gepet a legkori meleg-hideg levego valtakozasa, na meg persze a pilota navigacioja. Mert minden figurat a bal es jobb oldalon uloknek is meg kellett mutatni. Amugy nagyon erdekes volt, a kihalt taj, a sivatag felulrol. De tizenvalahanyadik figura utan gyomrom teljesen felmondta a szolgalatot (elottem meg 3an is megtettek ugyanezt, tehat egesz sokaig birtam), s a teljes reggelit kitalaltam az odakeszitett zacskoba. Megkonnyebbules volt. Utana boldogan csodaltam az alattunk elsuhano tajat, a palmafakat, egy kis tornado-felet, ami tolcserszeruen kavarta a port a kozeli foldeken...

Kiszallaskor jot nevettunk a tobbi turistaval, mindenki ott szorongatta kezeben az atlatszo neylon zacsiban gyomra tartalmat... :)
Csak Galien nem hanyt, ellenben o meg ra fel oraval is szedult, meg hanyingere volt (jobb lett volna neki, ha kidobja a taccsot fent).

A legjobb sztori ma az volt, hogy a minibuszban (ami a repterre vitt) talaltunk egy kis Nikon gepet, megneztuk a kepeket, majd a repules utan nyakunkba vettuk a varost, mondvan, hogy a datum alapjan a 2 lany meg itt lehet, sot epp ebedel tan, s lass csodat, a masodik etteremben meg is talaltuk oket. volt nagy oromkodes, mikor visszaadtuk a mar elveszettnek hitt kis gepuket! Konnyekig hatodtak, meg persze mi is, a jotett miatt :)

Majd elmentunk ebedelni mi is, egy putri kifozdebe, ellenben isteni huslevest ettem. Csirkenyakkal, ahogy kell. Nagyon jolesett a gyomromnak. Utana csirke (mar nagyon unom), s rizs. Majd vettunk egy jegkremet.

(ezen a helyen ettunk)Kis seta a tikkaszto meleg, poros utcakon, majd bemenekultunk a napsutes elol ebbe a netezobe, ahol mar 1 oraja irogatunk (de ez a vege).
Epp iment ment el egy temetesi menet, sok koszoruval, kb 20 fos fuvos zenekarral, megadtak a modjat, ahogy kell.

Kov program : tiszta ruhak megkeresese, valami itoka magunkba dontese, s seta meg a kis varosban, majd este 10kor megy a buszunk (most a Cial busztarsasagot valasztottuk) Arequipa-ba, ahova holnap 7.30kor erunk.
Kepet majd par nap mulva toltok fel, most nincs nalam a kabel. :)

Verocs írta...

Nos a Cesna-s élményeteket nem kívántam meg a szuper látvány ellenére sem, viszont az állatseregről készült fotók díjnyertesek, mondhatni National Geographic-be valók!
És én is szeretnék ott lenni és ilyeneket fotózni!!!!