2008. október 28., kedd

uton Puno-ba / Altiplano

Mivel este egy kis film megalkotasaval voltunk elfoglalva (...), ugy dontottunk, hogy bar nincs jegyunk a Puno-i buszra, nem megyunk ki koran a pu-ra, inkabb alszunk fel 9ig. Igy is tortent, majd fel 10re kint voltunk a palyaudvaron, s nagy szerencsenkre a 10.30as buszra kaptunk is jegyet (Flores ceggel jottunk, eleg korrekt, s 20 sol a jegy / bar megjegyzem, minden ceg ennyiert hoz PUno-ba).
Reggeli beszerzese (mar regota koketaltunk mindenfele toltott hasekkal, most itt volt az ido, hogy megkostoljuk, s milyen jol tettuk, mert isteniek voltak. A sajtos a legjobb, de a zoldseges sem rossz.
Fel 11kor indulas, eleg lassan hagytuk el Arequipa-t, de aztan elindultunk felfele az Altiplano-n (ez egy felfold az Andokban, Puno korul foleg, de mar nem sokkal Arequipa utan is hasonlo a taj).
Mindenhol alpaka, es vikunya nyajak, nem gyoztem fotozni, aztan le is alltam, inkabb csak bamultam kifele az ablakon.
Az idojaras hamar valtozott, elobb borus, majd kozeledve Puno-hoz tiszta kek eg, szikrazo nap, a szinek jobban elvaltak (valszeg a magassag miatt, mivel mar 3000 meter folott jartunk), gyonyoru. Nehol falvak, vagy alpaka-nyajat terelgeto neni nagy szines kendoben, vagy bacsi ket tehenevel... nagyon festoi.
S a taj mintha kinyilt volna, vegtelen siksag, nagyon nagy tavolsagokba ellatni, olyan picit, mintha az alfoldon lenne az ember, mert hatalmas pusztasag mindenfele, a horizont szelen hatalmas hegyekkel, illetve persze pampafu borit mindent. Es szurkegulya helyett alkpaka-nyajak szambaznak mindenfele.
6 ora volt az ut, neha szunyokaltunk, kozben ment a Ryan kozlegeny megmentese a videon (oda-odapislantottunk neha), de foleg a tajat neztuk.

Aztan Juliaca-ba ertunk 3kor, ez Puno elotti utolso megallo, nagy varos, de semmi kulonos, mindehol epulofelben levo hazak, vasbeton kilatszik a betonbol, szegenyseg, de rengeteg ember, s mintha az egesz egy piac lenne. Valami nagybani piac mellett johettunk el, mert kb 5 percig csak a piac mellett haladt a busz. Mindenfele gyumi, zoldseg, krumpli, kukorica, cukornad, s meg amit nem lattunk, vagy ismertunk fel.
Nem lett volna kedvem kiszallni, de ez igy varosnezesnek nagyon megfelelt. Putri a kobon varosi kivitelben. De persze azert Juliaca is epul, mindehol betonozzak az utat.

Ezt a varost elhagyva egy ora alatt ertunk PUno-ba.
A fenyek fantasztikusak voltak meg az uton. Hatalmas kiterjedesu pusztasag, neha szikes talaj, egyik oldalon sotet eg (vihar), de szikrazo napsutes, ami gyonyoruve tette a tajat, masik oldalon kek eg s napsutes, meg hatalmas habos felhok! Remelem, a fenykepek visszaadjak a hangulatot.

Rendorok mindenutt, mar Arequipa-ban is ellenorzes volt (az osszes helyi igazolvanyat osszeszedtek, a mienket persze nem), de Juliaca utan megszaporodtak az uton allo rendorautok, ellenorzesek, vagy egyszeruen csak a jelenlet. Mint megtudtuk Puno-ban, valami balhe volt Puno es Cusco kozott, meg is halltak paran, sot az utat lezartak, sztrajk is van (talan pentekre, mikor mi el akarjuk hagyni PUnot Cusco fele, megszunik a sztrajk, ha nem, akkor a 7 oras busz ut helyett 14 orat kell buszozni...brr)

Aztan egyszercsak feltunt bal felol egy to, eltelt nehany masodperc, mire leesett, hogy mar a Titicaca tavat latom, a vilag legmagasabban fekvo, hajozhato tavat (3900 meteren). Maga PUno egy szurke betonvarosnak tunt fentrol, ahogy megpillantottuk, a to partjan, a maga 3850 meteres magassagaban.
Apropo, nem is erezzuk mar a hegyibetegseget, egyaltalan nem faj semmink, tok jol vagyunk, pedig 3850 meteren csucsulunk epp.

A szurke-kek eg, amit korabban lattunk, PUno folott volt epp, ez azt jelentette, hogy amint kileptunk a buszterminalrol, elkezdett omleni az eso, s ez meg most sem valtozott...
Epp ezert annyit tettunk (4 orakor erkeztunk PUno-ba), hogy a pu-on javasolt 20 solos szallasra vitettuk magunkat egy taxival (3,5 sol), a hotel szuper tiszta, eddig a legjobb, s ingyen tea es internet is van. Majd elindultunk a kornyekbeli utcakban felderiteni egy utazasi irodat, aki elvisz minket a Titicaca tora kirandulni.
Jol megversenyeztettunk 4 irodat, majd a legjobbnak tunot, legszimpibbet valasztottuk ki a letornazott 60 sol-os arert. Ezert 2 napos kirandulas jar, transzferrel, hajoval, 3 sziget (koztuk a nadon uszo szigetek) meglatogatasa, egyiken szallas csaladoknal, 2x kaja es reggeli. szoval tok jo lesz, remelem, az ido is megjavul, s kisut a napocska nekunk.

Holnap meg Puno-ban maradunk, ill du elmegyunk a Silhustani romokhoz, errol majd holnap este meselek...