2008. november 3., hétfő

az Inkak Szent Volgye (vasarnap, nov 2)

Hajnalban (valami 4 ora lehetett) betonkevero (!!!) hangjara ebredtem. Ki a szosz epitkezik sotetben, ejszaka???!! Aztan visszaalvas, majd reggel 6.30 korul csorgott G. telefonja, ami utan nem birtam visszaaludni... :(
igy az ej nem volt tul jo. De a reggel csodas volt, reggeli fent a teraszon, az ebredezo varossal.
Majd lementunk penzt felvenni (elfogyott az elso 100ezer forintom, ennyit valtottam, s hoztam kp-ben. Szerettem volna, ha Peru vegeig kitart, igy asszem tullepem a 250ezer forintos keretet..), majd 9kor indulas gyalog a Szent Volgybe. Cuscu tulkepp e volgy vegen fekszik, ill a Cusco mogotti domb mogott terul el a volgy. Itt lepten-nyomon inka telepulesek, eroditmenyek, szentelyek romjai, amit 3 nap alatt vegig lehet latogatni.
Sachuaman-hoz felmaszva (ez tulkepp Cusco folott van, a varos folott orkodo regi eroditmeny, hasonlo, nagy kovekbol rakott falakkal, mint Machu Picchu) kellett radobbennunk, hogy az utikonyv altal emlitett arat 1 ev alatt duplajara (!) emeltek, igy most a 10 napos berlet, ami a Szent VOlgy osszes romjat magaba foglalja 43 dollarba kerul teljes aron! Orulet.
Igy elhataroztuk, hogy nem vesszuk meg, s csak a ket legfontosabbat nezzuk meg belulrol, a tobbit kivulrol.
Ugyanis rogton az elsot pont kivulrol is meg tudtuk nezni, hisz a regi erod falaira a masik dombrol ra lehetett latni.
Majd kb15 percet setalva a kovetkezo, ezaltal szentely is pont jol helyezkedett, az utrol a teljes epitmenyt belattuk, igy ezt is jol megneztuk ingyen.
Itt (Quenqo-ban) buszra szalltunk, kenyelmes, alig volt rajta nehany ember, s 3 solert vegigkanyarogtunk a volgy elso reszen Pisac-ig (30 km, kb fel ora). Kozben egy ujabb eroditmenyt is meg tudtunk nezni kivulrol, nem nagy szam, s az utrol pont jol latszott.

11 elott valamivel ertunk Pisac-ba, a volgy elso nagyobb varosaba.
Epp elkezdett csopogni az eso, de nem bantuk, a varoska igy is szep volt. Kedves, szuk utcak, kajaldak, szines ruhakat viselo emberek, foleg nok, akik a hatukon cipeltek gyerekuket.

S a piac! ELoszor is nagyon nagy, egy negyszogletes ter, meg nehany szomszedos utca, az elso resze csak kaja, hangulatos osszevisszasagban ulnek a nok szines ruhaban, kendokkel, kalappal, s csacsognak, neha eladva egy-egy ananaszt, hagymat, krumplit.
Hatul meg (nagyobb resz) mindenfele souvenir, amit Peru kinalni tud.
Persze egy csomo penzt sikerult elvernem, ramjott a vasarlasi laz, de vegulis nem bantam.
Aztan delben megebedeltunk a piacon, egy kifozdenel 3 solert, majd tovabb piacozas.

2 fele egy jo kis vihar kerekedett, de mivel mi meg akartuk nezni a romokat (a varos 2940 meteren fekszik, a romokhoz meg kb 6-700 metert kell maszni, vagy taxizni, de megeri, mert allitolag Machu Picchu utan a masodik legfontosabb inka varos volt anno), nem torodtunk a szemerkelo esovel, taxit fogtunk (masik ket turistaval egyetemben, hogy olcsobb legyen), s 5 solert felvitettuk magunkat a hegyre (8 km a falutol, az uton kanyarogva).

A regi varos, ahol tobb, mint 1000 ember lakott anno, a hegygerincre epult, ill tobb hegygerincre, es a koztuk levo volgyekre (a volgyben vannak a teraszok, a gerincen a hazak, erodok). Szentelyekkel, katonakkal, kb 20-30 sorban teraszokkal, amiken kukoricat, burgonyat termesztettek, s sziklaba vajt temetovel (ahol kb 4500 mumiat talaltak a regeszek).

A taj korben gyonyoru, meg a szemerkelo esoben, eros szelben is elbuvolo es misztikus volt. A kilatas mindenhonnan lelegzetellalito, 3 volgy talalkozasara neznek a romok. Nagyon jot kirandultunk, kb masfel orat bolyongtunk a hegyen, majd szep lassan leereszkedtunk a ki tudja hany ezer lepcson.

Lent a piacot epp pakoltak ossze, meg vettunk ezt-azt, majd ismet osszefutottunk azzal a fr hazasparral, akivel Pisco ota minden varosban! Pedig Peru nem pici, de mi megis mindenhol egymasba botlunk. S mivel ezen mindig jokat nevetunk,s Puno-ban mar megbeszeltuk, hogy a kovetkezo talalkozasnal beulunk egy italra, igy most ezt meg is ejtettuk.
Egy jo kis forro csokit ittunk, s beszelgettunk kozben.
Majd egyutt felszalltunk a buszra (fel 6 volt, mar szurkult), ami elindult velunk a volgyben URubamba (ill ok Agias Calientes-be igyekeztek, mivel holnap masznak fel a Machu Picchura) fele.

Hat a busz eleg izgalmas volt!
Eloszor is nem egett a lampaja! (ezt csak a vegen vettuk eszre), igy veszvillogoval szaguldott vegig a volgyon. Neha nyitott ajtoval, mert nem birta becsukni, annyi ember csungott a buszon.
kb 20 fos busz volt, de minimum ketszer annyian zsufolodtunk ossze rajta, mint ahany ulo- s allohely volt rajta! Nem tulzok, szornyu volt! De persze jot szorakoztunk kozben. A peruiak persze viszonylag sztoasztikusan viselik ezt a tomegnyomort, ha nekem igy kene a mindennapjaimban utazni, megorulnek.
Az ut vegen le is tudtunk ulni, de ekkor meg a belso vilagitas ment el teljesen.
Mint egy szellembusz, se kulso, se belso vilagitas, fekete tomegkent sodrodtunk az inkak volgyeben...
jo hosszu volt az ut, tobb, mint masfel ora mulva ertunk, persze vaksotetben Urubamba-ba. Itt elbucsuztunk a franciaktol (akiknek meg a nevet sem tudjuk, csak azt, hogy Grenoble-iak), majd elindultunk a sotet varosban szallast keresni.
Sotet, utcai vilagitas nuku, vagy gyer, de emberek vannak az utcakon. Persze kihalt azert, varoshoz kepest. Egesz a foterig mentunk, mire talaltunk 15 solert (kettonknek!) egy szobat.
Nem ragozom, milyen hostel-ban! :(
koszos, ossze-eszkabalt, romos, a szoba szornyu, az agy meg szornyubb, a matracrol nem beszelve. Nem tudom, hogy fogunk aludni... bar az jo, hogy a halozsakot elhoztuk, legalabb nem kell a koszos agyat erintenem...
A furdoszobat nem lattam, bar nem is kivanom latni... (a wc azert jo lenne)

Aztan elindultunk a "foutcara" vissza, ahol tobb ettermet is lattunk, foleg grillcsirkeseket.
De itt valamiert horroraron merik a csirket, mindenhol 9 sol 1/4ed csirke (krumplival, salataval), igy vegul 1/8ad csirkevel elegedtunk meg. Igaz, hogy svedasztalos salatabar volt (nagyon minimalis kinalattal, s mennyiseggel), de mig a csirkere vartunk, jol beetunk salival.
Igy vegul a fejenkenti 5 solert, amit fizettunk, egesz jol megvacsiztunk.
Varakozas kozben ujabb kartyaparti persze.

Aztan seta haza, a palmafas foterre, csaholo kutyak kerulgetese, s bar minden 10 meteren van egy internetezo hely, szabad gep nem leven, varni kellett (olyan olcso, hogy itt a helyi fiatalsag a gepek elott tolti minden estejet).
S im, most fel 10 van, mindjart megyunk aludni.

HOlnap ismet szep nap igerkezik, kirandulas, turazas, romnezes, s alvas egy allitolag autentikus faluban.
Majd kedden este megyunk vissza Cusco-ba, 3 napos kirandulasunk vegen.

Verocs írta...

Tutira kártyabajnokok lesztek az út végére! :o)
Ezeket a romokat nagyon megnéztem volna én is!