2008. november 14., péntek

Cusco utolso nap

Jol kialudtuk magunkat, majd finom reggeli.
Ugy dontottunk, hogy meg egy napot itt maradunk, mert olyan szep ez a varos, ugy a szivunkhoz nott.
Seta a mar ismert helyeken, buszjegy megvetele - vegul Copacabana-ba egyenesen, egy ejszakai busszal, ebed a piacon, kis internet, ujabb seta....
Szepen eltelt a nap, nyugisan. Kis kartyaparti a MC-Donalds-ban (ahova eloszor tettuk be a labunkat), ami eleg jo helyen van, diszkreten megbujva a foter egyik hazaban (ami nem jellemzo McDonaldsekra).
Este vacsi a tegnapi Polleria-ban (grillcsirkes), mivel nagyon nagy valasztekkal biro salatabarbol lehet enni akarmennyit a kifizetett etelhez, ami jelen esetben 5 solos grillcsirke volt.
Fel liter kave felhajtasa es ujabb kartyaparti, majd irany a pu, ahol talalkozas a 3 francia novel (Ivette, Annie es Monique), Inka trekk utitarsainkkal, es Benjamin - Thomassal, akivel megbeszeltuk, hogy egyutt megyunk Copacabana-ba

Meg sikerult magunkat atvagatni, mivel rohanas volt, nem voltunk resen, s a jegyelado no az utolso pillanatban kicserelte jegyeinket, igy jott a meglepetes, hogy a buszon az utolso sorban ulunk! (pedig a busz kozepere foglaltunk!).

Szornyu utunk volt.
Az ulest nem lehetett hatradonteni (mindenki szinte vizszintesre dontotte az uleset!), plusz a wc elott voltunk, aminek ajtaja nem zarodott, ezert ordenare budos volt vegeg (ezt nem tudom leirni!).
Faradtan, a budosben, es duhosen, hogy atvagtak.

vegul en megagyaztam a busz takaroival a wc mogott, a foldon, csak hogy vizszintesben legyek, mert nem sikerult aludnom ulve, Galien meg igy kenyelmesebben tudott a duplaulesen aludni.
De rosszul szamoltam, mert tul pici volt a hely a foldon (az utolso ulessor mogott vegulis), mind hosszaban, mind szelteben, raadasul a busz nagyon razott, mivel a busz vegen voltam, igy agyrazkodas-gyanusan ebren toltottem az egesz ejszakat.
Szornyu volt, mert kozben iszonyu faradt voltam.
Majd 3kor megtalaltam azt a poziturat, amit kerestem 4 oraja. es vegre sikerult elaludnom.
Kb masfel orat aludtam, mert itt ugye koran kel a nap, fel 5 utan mar vilagos volt, s arra keltem, hogy a busz megallt.
Ugyanis mar Puno-ban voltunk. Meg bobiskoltam, a motor allt, s kb fel 6 fele arra keltem fel, hogy Galien meseli francia utitarsainknak, hogy itt most a sztrajk helyzete forog fent, s ezert ejfel elott nem tud tovabbmenni a busz! Ez ahhoz kepest, hogy 9re (reggel) Copacabana-ba kellett volna ernunk, nem volt jo hir.
Vegul ugy dontottunk - buszvezeto tanacsat kovetve -, hogy leszallunk, s egy darabon gyalog folytatjuk az utat, atmenve a blokadon, s a tuloldalon egy minibusszal megprobalunk eljutni a hatarhoz.

Vegul minden turista igy dontott (kozos dontes, kupaktanacs a buszon), s igy 12en, plus 2 helyi leszalltunk, s elindultunk gyalog. A blokadon athaladas izgis volt, izgatott parasztok, soforok, kovek....

Majd tuloldalt buszt fogtunk, szerencsere a helyi par vegig segitett az alkudozasban, igy vegulis 4 ora alatt, 4 minibusszal (varoskatol varoskaig mentunk), 8 soles-ert eljutottunk a perui-boliviai hatarra.
Penzvaltas, pecsetek beszerzese mindket oldalon, s hopp, 11kor mar egy boliviai minibuszon ultunk, ami 2,5 bolivian-ert elvitt a hatartol 8 km-re levo hires Copacabana-ba.
Na ez nem a Rio de Janero-i strand (ami amugy innen kapta a nevet, mivel a Copacabana-i szuz tiszteletet par evszazada egy helyi matroz vitte Rioba, s ott eztan neveztek el a strandot igy).
Varosnezes, ebed (isteni paradicsomleves, pistrang), bolivia legszebb barokk templomanak megnezese, majd 3kor bucsu Benjamintol es Thomas-tol (akik 1 hetet maradnak itt, mielott visszamennek Peruba), s 3kor felultunk a rozoga buszra, ami 3,5 ora alatt La Pazba vitt.

Csodas tajon mentunk at, elobb a Titicaca to mellett kanyargott az ut, a tavolban Bolivia 6-7000 meter magas hofedte hegyei, csodas kek eg, felhok, s a to tengerkek szine!
Atkompoltunk a tavon (mivel nincs penz hidra, viszont igy izgibb a dolog), kulon a busz egy kompon, s kulon mi egy kis hajocskan (1,5 bolivianert) - a buszjegy amugy 15bolivian volt Copacabana-bol La Pazba.

6ra ertunk La Pazba (ugyebar itt egy oraval tobb van, mint Peruban, tehat mar csak 5 ora kulonbseg van koztunk es Europa kozott idoben), meg vilagos volt, a nap epp ment le.

La Paz erdekes varos (bar nem szep), 3200 es 4000 meter kozott fekszik. Ez ugy lehetseges, hogy egy kanyonban epult, a gazdag negyedei a kanyon aljan, a volgyben, azaz 3200 meteren vannak, a szegenynegyedek pedig fent, korbe, 4000 meteren.
Mi fentrol erkeztunk, igy megcsodalhattuk az egesz varost, ahogy a nap utolso sugarai narancsszinure festik a varos mogotti sziklakat, es a hofodte hegycsucsokat!
Fantasztikusan szep latvany volt, de ha az ember kozelebb levo dolgokat nezte, a hazakat, hat a varos korantsem szep.
Csupa vakolatlan tegla mindehol, lent a volgyben meg felhokarcolok, de olyan picinek latszanak a 800 meteres szintkulonbseg miatt, mintha Liliputban jarnank.