2008. november 15., szombat

Bolivia - Copacabana / La Paz

Szoval ott tartottam, hogy csutortok hajnalban arra keltunk, hogy buszunk Puno mellett all a blokadban. elottunk mogottunk vegalathatatlan sora a buszoknak, kamionoknak.
Meg jo, hogy nem csak ketten voltunk, hanem a Machu Picchu turan megismert Benjamin es Thomas-szal. Miutan a sofor azt mondta, hogy nemi seta utan (kikerulve a blokadot) talalunk "collectivo"-t, ami elvisz a hatarra, igy a tobbi 10 turistaval (akik a buszon voltak) ugy dontottunk, hogy szerencset probalunk, hatha igy hamarabb eljutunk Boliviaba.

Tehat atvagtunk a lazongo parasztok, soforok es kobol emelt barrikadok surujen, majd kb egy km mulva valoban talaltunk egy minibuszt, ahova bezsufoltuk magunkat (a 12 turistan kivul volt meg 2 helyi, egy nagyon szimpi par, akinek no-tagja vegig alkudozott helyettunk a soforokkel, igy csak 8 soles-ba kerult a 4szeri minibuszozas. Meg jo, hogy a nagy busz, ami Copacabana-ba kellett volna, hogy vigyen, visszaadott 5 soles-t).
Szoval 4x valtottunk minibuszt, varoskatol varoskaig mentunk, vegig kikerulve a foutat (ami blokad alatt volt), igy a folduton docogtunk a szamarak, lamak, es egyeb allatok, kellemes falusi hangulat, hatalmas katyuk kozepette...
Izgalmas volt, igazi kaland a vad Peruban.
Fel 6utan indultunk PUno-bol, s nem sokkal fel 11 utan ertunk a Peru-Bolivia hatarra.

Pecsetek beszerzese, penzvaltas utan atsetaltunk a hataron (mivel a perui minibusz a perui oldalon kitett termeszetesen, s a hatartol 8 km-re levo Copacabana-ba egy boliviai minibusszal tudtunk elmenni).

fel 12-re ott is voltunk.
Tudni kell Copacabana-rol, hogy nem RIo de Janeiro hires strandjarol beszelunk, hanem egy a Titicaca-to partjan levo (ma mar turistaparadicsomocskava erett) kis falurol. Ahol a Szuz Maria megjelent valamikor (copacabanai szuz), s az o tiszteletet vitte el Rio-ba egy helyi matroz, ... azota hivjak Rioban a strandot is ugyanigy. Tehat ez a tojas elobb volt, mint a rio-i tyuk :)

Elobb megebedeltunk (mivel egy oraval tobb van Boliviaban, mint Peruban, mar ebedido volt, s mivel koran keltunk - ill nem is nagyon aludtunk -, a gyomrunk hangosan korgadozott), a ket francia fiuval egyetemben. FInom paradicsomleves es pisztrang volt a menum, mindossze 2 euro-nak megfelelo Bolivian-ert. :)

UTana varosnezes, temploma BOlivia legszebb barokk temploma (allitolag). Szep majolikadiszitessel kivulrol. Bent persze a copacabana-i szuz szobra.
Egy erdekes kapolna - kulon bejarattal : hosszu, sotet helyiseg, kozepen rengeteg gyertya, s a megolvadt viaszbol a nep kis hala-, vagy fogadalmi figurakat ragaszt a falra. Igy a kapolna fala telis tele van viasszal (felirat, kis szobrok...). Eleg erdekes.

Meg valami felvonulast is lattunk, a helyi kezmuves szovetkezet (vagy mi) tuntetett valamiert, de persze ennel tobbet nem tudtunk meg. Csak azt lattuk, hogy tok csondben vonulnak az asszonyok, zaszlokat tartva, vegig a varos utcain.

Majd megvettuk a 3 oras buszra a jegyet (ar-osszehasonlitasok utan kiderult, hogy 15 bolivian-nal olcsobban, ami kb 2 dollar, nem lehet eljutni a fovarosba).
Gyors bucsu a fiuktol, majd immar ketten felszalltunk a rozoga, am hangulatos buszra, s 3,5 oras docogesunk kezdetet vette La Paz fele.
Az Altiplano boliviai oldalan mentunk, az ut felet a Titicaca-to partjan megteve.. festoi.
A feher habos felhok a kek egen, a to hihetetlen es tobbszor valtozo szine, a tavoli vihar szine a to folott, a tavolban magasodo, hofodte 6-7000 meteres hegycsucsok, a nap es a felhok jateka a taj folott...

Kb 1 ora utan atkompoltunk a to egy csucsken, kulon kompon a busz, s kis barkaban mi. Meg jo, hogy nincs penzuk hidra, igy sokkal izgalmasabb az ut.
a tulparton, a buszra varva megkostoltunk apro sult halakat, amit egybe kell megenni (eszembe jutott egy reges-regi Neszebar-i emlek, a bolgar rivieran...).

6 utan ertunk La Pazba.
ERdekes varos, bar korantsem szep.
Eloszor is ugye a vilag legmagasabban fekvo fovarosa. Ami erdekes, hogy a szegenynegyedek a varos felso reszen vannak, 4000 meteren, a gazdag negyedek, s a belvaros a kanyon (volgy) aljan, 3200 meteren. tehat 800 meter szintkulonbseg egy varoson belul. Ezert fentrol a katlan kozepen levo felhokarcolok liliputi hazaknak latszottak. Plusz a varost fantasztikus sziklakepzodmenyek veszik korul, amiket a lemeno nap narancssargara festett... festoi volt, ehhez jott a sziklak mogotti legalabb 7000 meter magas hatalmas, hofodte hegy csucsa.

A szallaskereses nem volt egyszeru, mert bar azt hallottuk, hogy Bolivia olcso orszag, 60 bolivian alatt (per 2fo) nem talaltunk szobat.
Vegul tobb mint fel ora hatizsakcipelest kovetoen 50 bolivianra lealkudtunk egy belvarosi kis hostelt.
Tiszta volt viszonylag, de nagyon hangos.

La Paz nyuzsgo belvarosanak felderitese kovetkezett, mindehol piac az utcakon, zsibvasar, nyuzsgo tomeg, gyumolcsle-arusok... a San Fransico templom fele mentunk (ez tolunk kb 10 percre volt gyalog, az un. Hosok Teren). Ez a varos szive.
Megkajaltunk, persze az utcan, a legolcsobb, ami annal finomabb verziot. 5,5 bolivianert finom helyi "hamburgert", 2,5 bol-ert 2 hatalmas pohar frissen facsart gyumilevet, es meg tobb mindent megkostoltunk...

Utana gyorsan vissza a szobaba, gyors zuhany a hideg vizben (mar kezdek hozzaszokni), s fel 10kor mar horpasztottunk is.

Verocs írta...

Minden elismerésem nektek a La Pazba vezető hosszú-hosszú és viszontagságos út átvészeléséért!

Judit is azt mondja: "Nem semmi, miket bevállal ez a Bea!"

De véleményem szerint így lesz az egész igazánd kalandos, nem?